sony a6000 + sony E 20mm f/2.8
Obiektywy,  Recenzje

Sony E 20mm f/2.8 recenzja obiektywu | Aparaty dla początkujących.

Ten szerokokątny stałoogniskowy obiektyw typu pancake ( jeden z niewielu o ile nie jedyny tego typu w rodzinie sony) dedykowany jest do aparatów z matrycą APS-C z bagnetem E (co zabawne pasuje również na pełnoklatkowe bezlusterkowce jak chociażby sony a7… ale o tym później). Ogniskowa 20mm (30 mm w przeliczeniu na format 35 mm) zapewnia pole widzenia w zakresie 70o więc pozwala uchwycić w kadrze fotografowany obiekt plus trochę tła. Począwszy od wysokich gór po ciągnącą się aż po horyzont plażę. Dodatkowo,  maksymalna przysłona  F2.8 sprawia, że zdjęcia wychodzą na doświetlone nawet przy słabym oświetleniu oraz uzyskujemy nawet nie najgorszy bokeh. O czym mowa? Oczywiście o Sony E 20mm f/2.8

1. Sony E 20mm f/2.8 parametry 

Sony E 20mm f/2.8 parametry tabela


2. Budowa (plastik fantastik aluminium)

Obiektyw jest bajecznie drobny, niemal przypominający zabawkę. Jego długość to zaledwie 20,4 mm, co oznacza, że jest o ponad połowę węższy niż body aparatu Sony a6000. Jego waga również jest praktycznie niewyczuwalna. Waży tylko 69g, czyli prawie 3x mniej niż przeciętny smartphone a to zasługa plastikowej konstrukcji. I to całkiem dobrego bo ani się nie widać na nim rys ani śladów użytkowania także to plus. Jest to dużą zaletą w porównaniu do dostępnych na rynku obiektywów o podobnych parametrach, a jednak a dużo większych gabarytach np. 19mm obiektyw Sigmy. Nawet po założeniu osłony przeciwsłonecznej, wciąż jest to bardzo małe szkło. Dodatkowo, budowa osłony sprawia, że filtr UV nie jest już konieczny do zapewnienia bezpieczeństwa przedniej soczewce.

 

3. Ogniskowa oraz światłosiła obiektywu Sony E 20mm f/2.8

Ogniskowa 20mm świetnie sprawdzi się jako klasyczna stałka. Obiektyw sony jest idealny do fotografii ulicznej. Drobny, niekrzykliwy co w połączeniu z wspomnianą już osłonką współgra doskonale, ponieważ jest ona matowa więc tym bardziej mniej rzuca się w oczy. Szeroki kąt jest swietnym wsparciem przy fotografii architektury, no wiadomo, szeroki kąt = więcej można uchwycić w kadrze. Dzięki swoim niewielkim wymiarom, jest też bardzo poręczny w podróży czy latem czy zimą bo w połączeniu z aparatami z serii a6xxx mieści się w kieszeni płaszcza. Można go zabrać praktycznie wszędzie! Dzięki posiadanej przez to małe cacko maksymalnej przysłonie f/2.8 zdjęcia są jasne i wyraźne.

 

4. Autofocus i ustawianie ostrości. Jak wpływa na to brak wbudowanej stabilizacja obrazu?

Obiektyw posiada nie tylko piekielnie szybki i cichy mechanizm autofocus, ale również został wyposażony w pierścień do ręcznego ustawiania ostrości. Możemy nim ustawiać ostrość w sytuacjach, gdy np. jest zbyt ciemno na autofocus lub „doostrzyć” wybrany przez nas punkt. Mimo to, nie jest on najostrzejszy poza centrum jednak należy pamiętać że jest to kompromis za cenę drobnych wymiarów. Wielkim minusem 20mm f/2.8 jest brak stabilizacji obiektywu. Więc jeśli używasz aparatu takiego jak Sony a6000 i chcesz nagrać wideo z podróży, ten naleśnikowy obiektyw może nie być dobrym wyborem. Warto wybrać do tego aparat z wbudowaną stabilizacją obrazu np. Sony a6500.

 

5. Dystorsja i zniekształcenia. 

ludzik z klocków w piaskownicy. test obiektywu sony

W przypadku obiektywów szerokokątnych, zawsze będzie więcej zniekształceń wokół krawędzi kadru niż w przypadku obiektywu o bardziej standardowej ogniskowej, np. 50mm lub 35mm.

Pracując z szerokokątnymi obiektywami, zawsze doświadczysz pewnych zniekształceń. Zwłaszcza jeśli jest to fotografia miejska. Oglądając zdjęcia krajobrazów miejskich wykonane 20mm obiektywem, można zauważyć, że krawędzie kadru są lekko nachylone. Można to oczywiście poprawić w programach komputerowych podczas obróbki końcowej. Należy tylko mieć to na uwadze już podczas kadrowania obrazu i zostawić miejsce na ucięcie w czasie prostowania zdjęć, gdyż podczas tego zabiegu traci się sporo obrazu na krawędzi.

Przez te zniekształcenia, nie jest to dobry obiektyw do portretów. Portretów raczej nie wykonuje się obiektywami szerokokątnymi, ponieważ zaburza to perspektywę zdjęć oraz proporcję twarzy.  Używając obiektywu szerokokątnego mamy bardzo rozbudowany pierwszy plan i mocno ściśnięte dalsze plany. Nos wtedy wydaje się być ogromny, a sam portret bardziej przypomina karykaturę. Dłuższa ogniskowa sprawia, że plany się wyrównują- nos przestaje być przerysowany, a twarz wygląda naturalniej. WIĘC NIE RÓB PORTRETÓW A STREETPHOTO I LANDSKEJPY.

Więcej o tym jaki obiektyw wybrać do jakiego typu fotografii, opisane zostało we wpisie OBIEKTYWY- PODSTAWOWE INFORMACJE

 

6. Efekt bokeh

Zamiast standardowej przysłony w kształcie wielokąta, w obiektywie zastosowano 7-listkową przysłonę kołową, gwarantującą uzyskanie bardziej naturalnego efektu rozmycia „bokeh”. Cóż więcej można o tym powiedzieć? no f1.4 to to nie jest ale spokojnie wystarczy fanom rozmytego tła zanim postanowią wydać fortunę na f0.95 z AF.

 

7. Jak obiektyw Sony E 20mm f/2.8 współgra z aparatem A6000?

Ponieważ jest to natywny obiektyw Sony i posiada świetny system autofocusa, to współpracuje naprawdę dobrze z aparatem takimi jak a6000. Jedynym zauważalnym minusem jest brak wbudowanej stabilizacji obrazu w Sony a6000, co może przeszkadzać podczas nagrywania wideo. Do robienia portretów przy użyciu Sony a6000, lepiej użyć obiektywu 35mm f/1.8 lub 50mm f/1.8.

Sony a6000 + Sony E 20mm f 2.8

 

8. Cena obiektywu Sony E 20mm f/2.8. Czy jest jej wart?

Cena w porównaniu z obiektywami o podobnych parametrach jest bardzo wysoka. Sony 16mm f/2.8 oraz Sigma 19mm f/2.8 mimo podobnych parametrów są tańsze. Dodatkowo, Sigma 16mm f/1.4 jest tylko ok. 300 zł droższa, a ma znacznie szerszy otwór przesłony, posiada lepszy mechanizm ostrzenia i lepiej sprawdza się przy słabym oświetleniu. Z praktycznego punktu widzenia, i własnych obserwacji potwierdzam że 20mm ostrzy lepiej od 16mm, i nie jest to aż tak wielka różnica w kącie widzenia. Jeżeli chodzi o Sigme to nie ma sensu porównywanie ich bo albo stawiamy na kieszonkowy wymiar albo lepsze osiągi. osobiście w tym wypadku ja stawiam na kompaktowy i praktyczny rozmiar.

 

9. Plusy i minusy Sony E 20mm f/2.8 – Podsumowanie.

+ Szybki i cichy autofocus

+ Prosta konstrukcja optyczna sprawia, że jest bardzo odporny na odblaski i duchy

+ Elektroniczny pierścień do ręcznego ustawiania ostrości

+ Aluminiowe wykończenie zewnętrzne

+ Mały

+ calkiem Jasny

+/- Cena

Elektroniczny pierścień ostrości, podobnie jak większość bezlusterkowców, nie ma bezpośredniego mechanicznego połączenia z optyką.

– Brak wbudowanej stabilizacji obrazu

 

Czy warto kupić obiektyw Sony E 20mm f/2.8?

Jest to świetny obiektyw do fotografii miejskiej. Ponieważ jest mały i lekki, sprawdzi się w czasie spacerów i podróży bo nie urwie nam ramienia. Jeżeli robimy głownie takie zdjęcia, to jest to sony 20mm f/2.8 to świetny wybór.

—>Kiknij tutaj i przejdź do najlepszego oferty kupna obiektywu Sony E 20mm f/2.8<—

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *