Czarnobiały portret Kobiety
Poradniki

Jak zrobić dobre zdjęcie portretowe? | Poradnik 2021

Powszechnie mówi się, że aparat dodaje 5 kilo, przez co wychodzimy na zdjęciach grubo. Ale dlaczego tak jest? Czy to my mamy zaburzoną wizję naszej sylwetki a sprzęt rejestruje to jak naprawdę wyglądamy? Internet jest pełen porad o tym jak pozować do zdjęć, a ja dodam jeszcze jedną, trochę inną. Jak zrobić dobre zdjęcie portretowe?

Tak naprawdę, to nie aparat nam dodaje nam „pućki” na twarzy tylko ciastka. Albo zły dobór ogniskowej. Co to jest ogniskowa przeczytasz klikając tutaj. To, jaki wpływ ma ogniskowa na zdjęcie portretowe, możemy zaobserwować na portretach wykonanych przez fotografa Dan Vojtech’a. Wykonał on serię 9 portretów używając ogniskowych 20 mm, 24 mm, 28 mm, 35 mm, 50 mm, 70 mm, 105 mm, 150 mm i 200 mm. Efekt przedstawiono poniżej:

Dan Vojtech. zdjęcie portretowe wykonane na różnych ogniskowych

 

Jak zmienia się twarz w zależności od zastosowanego obiektywu?

Jak widać na powyższych zdjęciach, Dan Vojtech przechodził od obiektywu szerokokątnego do coraz węższych, „portretowych” ogniskowych. Twarz na każdym zdjęciu zajmuje taką samą część kadru, to fotograf odsuwał się od modela. Doskonale to pokazuje jak ogniskowa, którą zastosujemy oraz odległość od fotografowanego obiektu wpływają na perspektywę obrazu.

 

Dan Vojtech. zdjęcie portretowe wykonane na różnych ogniskowych

Jak obiektyw szerokokątny wpływa na zdjęcie portretowe?

Wykorzystując obiektyw szerokokątny, uzyskujemy bardzo rozbudowany pierwszy plan i mocno ściśnięte dalsze plany. Portrety wykonywane ogniskowymi szerszymi od 50mm charakteryzują się rozciągniętą perspektywą i zniekształconymi rysami twarzy, Nos wychodzi wtedy na przeogromny, sprawiając, że sam portret przypomina bardziej karykaturę. Najbardziej narażonymi na zniekształcenia są obiekty blisko krawędzi kadru więc należy o nich pamiętać przy komponowaniu ujęcia.

 

Czy długoogniskowe obiektywy są lepsze do portretów?

Zastosowanie dłuższej ogniskowej niweluje problem rozciągniętej perspektywy. Dłuższa ogniskowa powoduje wyrównanie się planów. Nos przestaje być przerysowany, a twarz wygląda bardziej naturalnie, chociaż mogłoby się wydawać jakby stawała się szersza. Niestety, nie jest to prawda. Tak właśnie wyglądamy w rzeczywistości. Kiedy patrzymy na swoje odbicie w lustrze z bardzo małej odległości, zobaczymy efekt jak uzyskalibyśmy robiąc zdjęcie z niewielkiej odległości obiektywem szerokokątnym. W rzeczywistości, inni ludzie widzą nas mniej więcej tak, jak obiektyw portretowy (ogniskowa 50mm i więcej)

Jak teleobiektyw wpływa na wygląd zdjęcia portretowego?

Robiąc zdjęcie portretowe teleobiektywem, nie dość, że musimy odejść daleko od naszego modela, to jeszcze ryzykujemy kompresją perspektywy i niekorzystnym wyglądem naszego modela. Fotografowana przez nas osoba wychodzi na kilka kilogramów cięższą niż jest w rzeczywistości. To właśnie wtedy powiedzenie, że kamera dodaje kilogramów jest prawdziwe.

 

Jaką ogniskową wybrać do portretów?

Wybierając ogniskową w zakresie od 50 do 135mm uzyskamy efekt najbardziej zbliżony do rzeczywistego. Z własnych doświadczeń, najlepiej korzystało mi się z połączenia Sony A7 + Samyang 85mm f/1.4 (efekty poniżej). Nie powodował żadnych zniekształceń dając przy tym piękne kolory i bardzo mocny bokeh.

Porady do szerokokątnych zdjęć portretowych:

1. Postprodukcja portretów

Po wykonaniu zdjęcia możemy przy użyciu programu do obróbki przyciąć krawędzie obrazu jeżeli wyglądają niekorzystnie lub cyfrowo skorygować zniekształcenia i niedoskonałości. Fakt, nie da to tak dobrego efektu jak drogie obiektywy jednak liczy się sposób.

2. Krawędzie.

Jeżeli już mowa o ucinaniu czegoś w postprodukcji dobrze jest mieć już to w głowie podczas kadrowania. Obiekty i osoby które są istotne dla naszej kompozycji należy trzymać z dala od krawędzi kadru na tyle na ile będziemy mogli go uciąć. Jest to o tyle istotne iż obiektywy szerokokątne właśnie w rogach kadru tworzą największe zniekształcenia.

3. Rozdzielczość zdjęcia portretowego.

Nawiązując do poprzednich akapitów, im wyższa rozdzielczość tym mniej obrazu utracimy przy crop’ie i kadrowaniu w postprodukcji, a zostaje nam więcej normalnej treści.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *