ekspozycja
Poradniki

Ekspozycja i trójkąt ekspozycji | Podstawy fotografii.

Jeżeli interesujesz się fotografią, to na pewno słyszałeś takie określenie jak trójkąt ekspozycji albo chociaż ekspozycja. Skoro spotykamy się w tym wpisie, to znaczy że zastanawiasz się co to w ogóle jest i dlaczego trójkąt? Trójkątem ekspozycji określamy trzy parametry (trzy wierzchołki trójkąta), z których korzystamy w trakcie naświetlania materiału światłoczułego. Są to: przysłona, czas naświetlania oraz czułość ISO. To zdecydowanie fundamentalna wiedza dla każdego fotografa. Ale co to dokładnie jest ta ekspozycja i co oznaczają te parametry? W tym wpisie postaram się Ci to przybliżyć.

 

Czym jest ekspozycja?

Ekspozycja określa ilość światła, które rejestrowane jest przez matrycę naszego aparatu. Dobrze dobrane paramenty spowodują, że jasność na zdjęciu będzie odpowiadała warunkom świetlnym panującym w rzeczywistości i będziemy posiadać prawidłową ekspozycję.

Za co odpowiada przysłona w ekspozycji?

Przysłona- określa ile światła dostaje się do naszego aparatu, czyli średnicę otworu, jaki pozostaje otwarty podczas robienia zdjęcia. Im bardziej jest przymknięta tym mniej światła dociera do matrycy (np. f22, f32), a im mniej tym więcej (np. 1.8, 2.8) Przysłona odpowiedzialna jest nie tylko za ekspozycję, ale też za głębię ostrości na zdjęciu. Im bardziej otwarty otwór (f/1.8) Tym bardziej rozmyte tło.

zdjęcia na różnych przysłonach samyang 85mm 1.4
sonya6000 + Samyang 85mm f/1.4

 

Co to jest czas naświetlania i jak wpływa na ekspozycję zdjęcia?

Czas naświetlania, informuje nas o tym, przez ile czasu będziemy wpuszczać światło na matrycę naszego aparatu. Im dłużej- tym zdjęcie będzie jaśniejsze. Krótki czas naświetlania, odpowiedzialny jest również za uchwycenie ostrych i nieporuszonych zdjęć robionych obiektom znajdującym się w ruchu. Długi czas naświetlania sprawi, że ruch będzie rozmazany. Przyda nam się to gdy np. chcemy zrobić zdjęcie smugom światła przejeżdżających aut. Krótkie czasy naświetlania sprawdzą się przy zdjęciach robionych „z ręki”, podczas gdy do długich czasów naświetlania powinniśmy skorzystać z pomocy statywu, nawet prowizorycznego.

czas naświetlania, makinon
Sony a7ii + Makinon 80-200mm f/4.5

Co oznacza ISO?

Czułość ISO pokazuje nam jak matryca reaguje na światło lub jego brak. Ustawienie niskiej wartości, oznacza mniejszą czułość matrycy na światło i zdjęcie wychodzi ciemniejsze. Analogicznie- wysoka wartość ISO oznacza wysoką czułość matrycy aparatu i jaśniejsze zdjęcie. Nie obejdzie się niestety tutaj bez haczyka. Wraz ze wzrostem wartości ISO wzrasta nam ilość szumów, czyli tzw. ziarna. Skutkuje to straceniem ostrości detali, a także obniżeniem nasycenia i kontrastu.

zdjęcia wykonane na różnym ISO
sony a6000 + pentacon 50mm f/1.8

Trójkąt ekspozycji

Trójkątem ekspozycji określamy trzy parametry, z których możemy korzystać w trakcie naświetlania materiału światłoczułego: przysłonę, czas naświetlania oraz czułość ISO. Trójkąt ekspozycji pokazuje nam, że można do matrycy/filmu dostarczyć taką samą ilość światła używając różnych ustawień. Skutkuje to, co prawda rezygnacją z jednej właściwości obrazu na rzecz innej. Żeby uzyskać dużą głębię ostrości musimy wydłużyć czas naświetlania i zwiększyć parametr ISO. Może nas to kosztować rozmyciem ruchu i zwiększeniem ilości szumów.

Ekspozycja. Trójkąt ekspozycji

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *